Svibanj 2025. godine donio je niz značajnih događanja u sektoru turizma i putovanja. Unatoč izazovima koje su pokazale statistike turistickih dolazaka, mjesec je obilježila i pozitivna kretanja poput priznanja regijama, novih aviolinija i rastućih trendova u specijaliziranim oblicima turizma. Donosimo pregled ključnih vijesti koje su oblikovale turisticku sliku Hrvatske i Europe u ovom razdoblju.
Pad turistickih dolazaka u Hrvatskoj
Prema najnovijim podacima Državnog zavoda za statistiku, Hrvatska je u ožujku 2025. zabilježila pad od 19,2% u dolascima turista i 24,2% u noćenjima u odnosu na isti mjesec prethodne godine. Dok su domaći turisti ostvarili blagi porast dolazaka (4,7%), broj stranih turista znatno je opao. Najviše noćenja ostvarili su gosti iz Slovenije, Njemačke i Austrije, iako su i njihove brojke u padu. Ovi podaci ukazuju na potrebnu prilagodbu strategije privlačenja stranih gostiju, posebice u predsezoni.
Srednja Dalmacija kandidat za Europsku gastronomsku regiju 2027.
Međunarodni institut za gastronomiju, umjetnost i turizam (IGCAT) preporučio je Srednju Dalmaciju za titulu Europske gastronomske regije 2027. godine. Ova preporuka predstavlja priznanje bogatoj kulinarskoj baštini regije te njezinim naporima u promociji održivog turizma. Inicijativa bi mogla dodatno osnažiti poziciju regije na europskoj turistickoj karti te potaknuti razvoj lokalne gastronomije kao važnog turistickog proizvoda.
Nova aviolinija iz Velike Britanije za Pulu
Britanski avioprijevoznik Jet2.com i agencija Jet2holidays uveli su novu liniju koja povezuje Manchester i Pulu. Letovi će se odvijati dva puta tjedno sve do sredine listopada, a očekuje se da će znatno povećati dolaske britanskih turista u Istru. Ova inicijativa jača zračnu povezanost regije i omogućava lakši pristup tržištu Ujedinjenog Kraljevstva.
Aktivni turizam u fokusu: Weekend Outdoor Festival u Fažani
Fažana je krajem svibnja bila domaćin Weekend Outdoor Festivala, manifestacije koja spaja prirodu, adrenalinske aktivnosti i gastronomiju. Cilj festivala je promocija aktivnog turizma kroz boravak u prirodi i lokalne okuse. Velik odaziv posjetitelja potvrđuje da je interes za aktivnim, doživljajnim turizmom u porastu, što može biti smjer razvoja destinacija koje teže održivosti.
Mađarska i petmilijunti turist u 2025.
Mađarska je 6. svibnja 2025. dočekala svog petmilijuntog turista, što predstavlja snažan start sezone i potvrdu uspješne promocije zemlje kao atraktivne destinacije. Podaci sugeriraju kontinuirani rast interesa za srednjoeuropske zemlje, što otvara mogućnosti za regionalne suradnje i zajedničke turisticke proizvode.
Ulaganja u zelenu i digitalnu tranziciju turizma
Ministarstvo turizma i sporta RH objavilo je da je dodijeljeno 3,4 milijuna eura bespovratnih sredstava za 138 projekata koji doprinose zelenoj i digitalnoj tranziciji sektora. Cilj ovih ulaganja je povećanje konkurentnosti, smanjenje ekološkog otiska te digitalizacija usluga i ponude.
“Pekara turizam” – novi trend iz Velike Britanije
U Velikoj Britaniji sve više putnika prakticira tzv. “pekara turizam”, gdje obilaze poznate pekare i slastičarnice diljem zemlje. Trend je potaknut utjecajem društvenih mreža, a naglasak je na autentičnim, lokalnim doživljajima hrane. Iako se radi o nišnoj formi turizma, ovakvi trendovi mogu inspirirati hrvatske destinacije na kreiranje sličnih gastronomskih ruta.
Rast premium segmenta turističkog smještaja
Prema istraživanju Hrvatske gospodarske komore, premium smještajna ponuda u Hrvatskoj (hoteli, kampovi, vile, marine) ostvarila je 1,4 milijarde eura prihoda u 2024. godini. Ovi rezultati pokazuju da postoji snažan interes za luksuznijim oblikom odmora, a kvaliteta usluge i ekskluzivnost postaju važniji faktori u privlačenju gostiju.
Pojačani trajektni promet prema otoku Iž
Zbog povećane potražnje, Jadrolinija je uvela dodatne trajektne linije na relaciji Zadar (Gaženica) – Iž (Bršanj). Dodatni polasci planirani su za vikende, što ukazuje na rastući interes za otočne destinacije u predsezoni.